Thursday, October 4, 2012

hah? ade lagi? Owh Emmm Jiiii...

err.. Assalamualaikum kawan2...
aku segan sebenarnya nak bagitahu, tapi rasa nya ade kawan2 yang dah tahu & akan tahu...
aku tahu entry lepas aku kata limit aku cuma 2 ekor, tapi dah tertambah sekor lagi..
tapi kan.... (-_-)
pada suatu hari di musim hujan di bulan 6 yang lepas, aku jumpa budak kecik ni dalam kotak tepi jalan....
sanggup ke nak tinggal mcm tu je kecik camni?
masa tu aku baru je balik dari kerja, ada makcik jual kuih dekat situ cakap, "tadi die basah dik. makcik mintak tolong budak2 balik sekolah tadi lapkan bagi die kering. bawak la balik dik. dari tadi die mengiau. baru diam tu. dah penat kot"

adohai.... lama aku bertinggung tepi kotak tu. berfikir nak bawak balik ke tak. takut juga kalau aku bawak balik nanti ibu die cari, aku tanya ulang2 dekat makcik tu ade ke tak ibu die datang, makcik tu kata tak ada.
kalau die dah besar, memang aku biar kan je sebab aku memang tak boleh bela banyak. tapi sebab die kecik lagi, rsa nya baru 2 minggu.
bawak balik rumah, terus bagi die minum susu kitten formula member yang memang ada kat rumah tu pakai picagari. letak air panas dalam botol, and balut botol tu dengan stokin tebal dua lapis..
agaknya die da kenyang + selesa, tido xhengat ape dah!

hambek kau...
macam2 gaya!
mcm mumia! hehe
bila malam2, risau jugak die kena attack dengan si abang2 die yang 3 ekor tu, so letak die kat tepi bantal. kena peluk dengan tedi bear mcm gmbr bawah ni.


disebab kan die kecik lagi, tengah2 malam pun die memang akan bangun memekik mintak susu or nk poopee. macam anak orang lah jugak. masa tu terasa penat sangat.
dulu penah jaga 3 ekor, lagi kecik dari yang ni. tapi semua tak survive. :'(
jadi dari pengalaman lepas yg sikit sangat tu, cuba juga sedaya upaya jaga yang ni. 

ye die dalam shopping bag + tengah tido
disebabkan budak ni kecik lagi, aku pergi mana pun memang bawak die. 
dalam beg ni lah die duduk setiap kali aku bergerak. 
yang paling bes nya, besar2 ni keje die memang tido je. so setiap kali naik lrt, memang die tido je. 
dekat ofis die duduk dalam laci. time nak minum susu je die mengiau sekejap, lepas tu banyak tido je. :)
memang senang sangat jaga budak ni.
cuma kadang2, badan ni letih, kesabaran tu kurang.. tapi Alhamdulillah budak ni masih ada dengan aku
 tengoklah gambar bawah ni, semua gambar die tido dalam shopping bag a.k.a carrier die masa die kecik. hehe... comel sangat!






masa ni tgh panas. dalam kereta tak de aircond pulak.
tu pasal sampai cenggitu tido nye
kecik and tedinya..
Syukur sangat budak ni survive. masuk bulan ni dah nak cukup 4 bulan dah aku jaga die (dah 4 bulann??!!)
kejap nya rasa.. niat aku memang nak bagi orang tolong foster & adopt budak ni. tapi disebabkan aku tak de apa2 masalah untuk foster die, so aku foster kan dulu..
lepas tu kalau dah kemana pun aku memang bawak die, aku jaga die dari kecik sampai da jadi beruk jadian sekarang ni korang rasa senang ke nak bagi orang lain adopt pulak?
adohaiiii.... tambah la lagi sekor.........
disebabkan memang aku panggil die kecik je dari hari jumpa, so her name is officially
MokCik a.k.a Kecik..
and she is the first female cat i adopted in KL....
nanti aku update lagi gambar budak kecik yang dah besar ni ok?
wassalam....

12 comments :

  1. Hi kicik-kicik... tak sabar tgk gambor dia dah besor plk..

    ReplyDelete
  2. sikalang dia lar permaisuri bermaharajalela....eeerrrrr

    ReplyDelete
  3. comel gila! kalau tengok muka comel camni.. memang tak sanggup nak biarkan je

    ReplyDelete
  4. tiutnya Kecik masa kecik.macam2 pesen dia tdoq

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg tiut sgt.. tapi penternak cacing berjaya ni budak ni.. haha

      Delete
  5. syukur alhamdulillah kecik dah 4bulan!! pandai awak jage..semoga kecik sihat2 selalu!! =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah die da besar da. bila die da mula nak makan, saya da rsa relieve sikit dah.
      :)

      Delete
  6. sebak pulak tgk gmbr-gmbr masa kecik tu

    kita pon ada pengalaman jaga baby cat mmg penat sgt2 tp bila dia survive rasa berbaloi sangat

    terima kasih bella jaga budak kecik yg skrg dah beso nih ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. xde ape la MM. bella pernah jaga sebelum ni 3 ekor, xsurvived. so this time memang kena struggle lebih sikit la.
      Alhamdulillah. DIA permudah kan semua masa jaga die..

      Delete
  7. hahah..dh jaga dari kecik, nak sangat ke bagi kt org..heheh..rina dh ada experience foster kitten macam budak ni, Nomel namanya..tabby macam ni laa.... asalnya nk foster je..lama2, syg laa ..samapi org nk, tak sanggup nak bagi...sedihhh kot..laa ni, dh jadi dinasour jadian dh...

    ReplyDelete
  8. hambek kau.. sampai menganga dia tido... kah kah kah

    ReplyDelete

CommenT Here guys~~

~Tabung FurKids~